Posted in Media, Pelit

Pelit seuraavat muuta digitaalista mediaa kuukausimaksullisiin tilauspalveluihin

Pelikonsoleiden mukana kasvaneille pelaajille on avautumassa uusia palveluita, kuten myös uusia tapoja pelata. Muu digitaalinen media on jo raivannut tietä kuukausimaksullisten palveluiden yleistymiselle. Esimerkiksi Scribd (e-kirjat), Storytel (äänikirjat ja e-kirjat), Spotify (musiikki) ja Netflix (elokuvat ja tv-sarjat) ovat jo tehneet tutuksi tavan maksaa kiinteää kuukausimaksua, jota vastaan saa lukea, katsoa tai kuunnella niin paljon digitaalisia sisältöjä kun kuukauden aikana kerkiää.

10 euron kuukausimaksua vastaan Microsoft tarjoaa Xbox Game Pass –palvelua, missä Xbox-konsolilla voi pelata kaikkia palvelussa olevia pelejä. Microsoft uskoo löytävänsä markkinaraon ilmaisten pelien (joissa kylläkin rahaa yleensä tarvitaan pelin edetessä) ja perinteisten ostettujen konsolipelien välistä.

Playster digitaalinen mediapalvelu kuukausimaksua vastaan

Oikeastaan on erikoista, että vielä ei ole olemassa yhtä palvelua, missä kuukausimaksua vastaan saisi kaiken sen mikä nyt täytyy tilata erikseen kirjapalvelusta, elokuva-, musiikki- ja pelipalvelusta? Playster on melko lähellä toivetta, sillä sieltä löytyvät e-kirjat, äänikirjat, elokuvat ja musiikki.

Peliteollisuus on kehittynyt osin erilaisella liiketoimintamallilla kuin hieman perinteisemmät media-alat. Näyttää siltä, että pelialan suuret toimijat pitää kaiken omissa käsissään ja etenkin maksaviin asiakkaisiin halutaan suora kontakti. Pelialalla onkin jo käynnistynyt kaksi kehitysvaihetta, jotka todennäköisesti muuttavat alan nykyisiä toimintamalleja.

  • Jo käynnissä oleva trendi on siirtyminen ladattavien pelien jakelussa omiin jakelukanaviin, pois Googlen ja Applen sovelluskaupoista. Esimerkiksi Fortnite-pelin kehittäjä Epic Games on tämän jo tehnyt. Yhtiö on laajentanut omaa sovelluskauppaansa siten, että kilpailevat peliyritykset voivat laittaa tuotteensa sinne myyntiin. Ehdot ovat oleellisesti paremmat kuin Googlella.
  • Toinen trendi, jolla toteutuessaan on pitkäkestoinen vaikutus koko media-alaan, on pelien siirtyminen suoratoistopalveluihin. Sen sijaan, että ostetaan pelimoduli tai ladataan peli kaupasta omalle koneelle, pilvipalvelu pyörittää peliä pelaajan puhelimessa, tabletissa tai tietokoneessa.
Epic Games pelikauppa

Google Project Stream ja Microsoft Project Xcloud ovat omilla pilvipalveluillaan jo pitkällä pilottiprojekteissaan. Jotakuta saattaa epäilyttää, että grafiikka-intensiivistä peliä ei voisi verkon yli pelata, mutta niin vain Assassin’s Creed Odyssey toimii myös verkossa. Suoratoistopalveluihin on helppo toteuttaa kuukausi-, viikko- tai päivämaksu.

Kirjoja, musiikkia, elokuvia ja pelejä ostetaan jatkossakin yksin kappalein. Se sopii monelle ihmiselle, joka haluaa pitää itsellään teoksen, johon voi palata yhä uudelleen.

Tilauspalvelut sopivat hieman erilaiseen käyttöön. Mediasisältöjen suurkuluttajat voivat hyödyntää runsasta tarjontaa ja (vielä toistaiseksi) usein rajoittamatonta käyttömäärää. Myös uusia kirjailijoita, artisteja ja ohjaajia etsivän on helppo etsiä uutta katseltavaa, luettavaa, kuunneltavaa ja pelattavaa tilauspalvelusta.