Kategoria(t): Matkat, Teknologia

Tulevatko sähköautoilijoiden ja polttomoottorikuskien konfliktit vääjäämättä myös Suomeen?

Suomessa ei vielä ole sähköautoja joka korttelissa eikä myöskään niiden latauspisteitä, mutta sähköön ollaan hitaasti siirtymässä. Matkan aikana sähköauton akun täyttö voi lataustavasta riippuen kestää 15 minuutista moneen tuntiin. Latausta varten autoille usein varataan omat parkkiruudut, joihin muilla ei ole asiaa. Perinteisellä autolla ajavan mielestä ne voivat kuitenkin näyttää vapailta paikoilta, joten konflikti on valmis. Ulkomailla tästä on jo kokemuksia.

Jos sähköauton joutuu lataamaan matkan aikana, se vaatii vielä toistaiseksi suunnittelua ja taustatyötä. On varmistettava latauspisteen sopivuus oman auton kanssa, toivottava ettei ole monta autoa jonossa, eikä parkkiruutuja täytetty muilla autoilla. Latauspisteiden löytymiseen kukin käyttää parhaaksi katsomaansa sovellusta, kuten PlugShare tai ChargePoint, mutta loput on hoidettava sivistyneesti paikan päällä.

PlugShare -kartta missä Euroopan latauspisteitä sähköautoille

Esimerkiksi Yhdysvalloissa on yleistä rajoittaa latausaikaa enintään 30 minuuttiin. Sekin riittää täyttämään akun 80 prosenttiin asti, mikäli pikalatauspistoke on yhteensopiva. Paikasta riippuen nopea lounas tai kahvi ja sämpylä lyhyen jaloittelun lisäksi, niin matka jatkuu.

Entä jos latauspaikan ovatkin vallanneet polttomoottoriautot, joiden kuljettajat löysivät sopivasti vapaat parkkipaikat? Tai sähköauton kuski jätti autonsa kaapelin jatkoksi ja meni elokuviin, vaikka maksimiaika on 30 minuuttia?

Nuo olivat vain joitakin esimerkkejä tapauksista, joita pitkään Yhdysvalloissa sähköautoa ajanut bloggaaja on kohdannut. Try to Help You on nauhoittanut englanninkielisen videon, jolla hän kertoo sähköautoista yleensä, niiden latauksesta ja hyvinkin omituisista tosielämän tapauksista latauspisteillä. Video alkaa lataustapojen esittelyllä, kuuden minuutin kohdalla hän kertoo latauspisteistä ja maksutavoista Yhdysvalloissa, kunnes kohdasta 9.30 eteenpäin hän kertoo mitä kummallisimmista tilanteista latauspisteillä.

Ihmisten käyttäytyminen sähköautojen latausasemilla osoittaa, että yleisesti hyväksyttyjä käytössääntöjä (eikä säännöksiä, joiden rikkomisesta olisi seuraamuksia) ei vielä ole. Opportunistit hyödyntävät tilannetta häikäilemättä. Käyttäytyminen on sen verran yleistä (ja herättää tietysti voimakkaita reaktioita), että nämä opportunistit on jo leimattu Gasholes (bensaperse) tai EVholes (sähkösuoli) riippuen siitä kulkevatko poltto- vai sähkömoottorilla.

Sähköautojen yleistyessä latauspisteitä tulee lisää, mutta vääjäämättä suosituimmat paikat keräävät paljon asiakkaita, mahdollisesti jonoksi asti. Mikäli itseään nokkelina pitävät yksilöt estävät latauspaikkojen jouhean käytön, siitä ei hyvää seuraa. Toivottavasti yleiset säännöt – joita myös noudatetaan – saadaan aikaan ennen todellisia konflikteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


CAPTCHA Image