Kategoria(t): Talous, Teknologia

Kuinka kauan oikein puhumme sosiaalisesta mediasta?

Suunnilleen kymmenen vuotta sitten olin lietsomassa maailmaan WAP-huumaa. Kyse oli silloin mobiiliteknologiasta, jonka piti mullistaa ihmisten elämä tuomalla Internet matkapuhelimiin. Kansa kuitenkin tiesi missä mentiin ja nimesi insinöörien taidonnäytteen roskaksi (WAP is Crap). Tänään Internet toimii matkapuhelimissa ihmisten tarpeiden ehdoin – ei väkisin keksityn teknologian ehdoin – eikä kukaan puhu enää törkyteknologiasta.

E-kirja: Sosiaalisessa mediassa muhii muutos

Lähes niin kauan kuin netti on ollut olemassa, on myös ollut keskustelutauluja ja sähköpostilistoja joissa määrättyihin asiaan vihkiytyneet ovat voineet vaihtaa ajatuksia. Sosiaalisesta mediasta puolestaan on puhuttu siitä lähtien kun joku keksi julkaista netissä päiväkirjaa, blogia, johon kuka hyvänsä saattoi kirjata oman mielipiteensä tai palautteensa blogin kirjoittajalle. Blogit ja niitä seurannut yhteisöllisten palvelujen vyöry on luonut kokonaan uuden sovelluksen mediasta: sosiaalisen median.

WAP hävisi nopeasti mainoksista mutta säilyi taustateknologiana, joka yhdisti matkapuhelimet operaattoreiden datapalveluihin. Eihän se asiakasta kiinnosta miten päin bitit putkessa kulkevat, vaan se, että ne tuovat hyödyllistä tai viihdyttävää sisältöä tarvitsijoille.

Sosiaalisen median kanssa on sama juttu. Ei se ketään kiinnosta, että Facebook-, YouTube-, Twitter-, tai Flickr-palveluja nimitetään sosiaaliseksi mediaksi. No, tänään kenties kiinnostaa, mutta viiden vuoden päästä sosiaalinen media ei taatusti herätä suuria intohimoja.

Viiden vuoden kuluttua, ja luultavasti paljon aikaisemmin, sosiaalisen ja median kuherruskuukausi on ohi ja siitä on tullut luonnollinen osa mediaa, yhteiskuntaa, yrityselämää ja ihmisten henkilökohtaista elämää. Tämä on aika paljon odotettu. Uskon näin käyvän, sillä sosiaalinen media on vetämässä koko kansan mukaan digitaaliseen mediaan, jota myös netiksi kutsutaan. Suurin osa kansasta on katselijoita, pienempi osa ihmisistä osallistuu julkiseen keskusteluun silloin tällöin ja valtaosan sisällöistä ja keskusteluista tuottavat suhteellisen pienen kovan ytimen muodostavat aktiiviset viestijät.

Aktiiviset viestijät ovat konkreettisesti liikkeellä – eivät vain digitaalisesti vaan kasvotusten muiden ihmisten kanssa. Yksi merkkipaalu oli toukokuussa 2010 vapaaehtoisvoimin järjestetty Sometime 2010 tapahtuma (kuvia täällä), jossa Twitter-, Facebook- ja blogi-aktiivit tapasivat toisiaan. Tunnelma ja päivän anti olivat niin hyvät, että alan yrittäjät järjestävät lisää tapaamisia. Esimerkiksi LadyWebbi järjestää Helsingissä verkostoitumistapahtuman ja Rautasilta Ystäväyrittäjyystapahtuman Tampereella.

Vikkelät yritykset ja yksilöt ovat olleet sosiaalisessa mediassa mukana jo pitkään, mutta miten on valtiovallan, kuntien ja poliitikkojen kanssa? Poliitikot taatusti aktivoituvat digitaalisessa mediassa eduskuntavaalien lähestyessä, sillä he haluavat esille kaikilla mahdollisilla tavoilla. Pitkällä tähtäimellä kiinnostavampaa on kuitenkin se, voivatko kansalaiset vaikuttaa yhteiskunnan asioihin sosiaalisen median avulla. Mielestäni voimme vaikuttaa.

Ensimmäistä kertaa jotakuinkin jokaisella meistä on käytössämme media, jonka kautta voimme julkaista (yleensä kenenkään sensuroimatta) tukemme tai vastalauseemme poliitikolle, puolueelle tai asialle. Kansalaisten kipupisteeseen osuva asia kerää sosiaalisessa mediassa tukijoukkoja ja toimii suorana, aktiivisena painostusryhmänä yhteiskunnan päättäjiä kohtaan.

Jonakin päivänä demokratia etenee niin pitkälle, että pääsemme äänestämään asioistamme useammin. Sähköinen äänestäminen, netti ja siihen liitetyt laitteet ovat avainasemassa aktiivisen demokratian kehityksessä.

Onko tulevaisuuden sähköinen äänestäminen sitten sosiaalista mediaa? Ei ole, ainakaan sillä nimellä. Viiden vuoden kuluttua ei tarvitse enää puhua erikseen sosiaalisesta mediasta, koska nykyiset digitaaliset välineet kehittyvät, sulautuvat muuhun mediaan ja imevät muita medioita puoleensa.

Kaikkia näitä asioita ja hieman muutakin pengotaan ja paloitellaan kirjassa ’Sosiaalisessa mediassa muhii muutos’. Kirja on ensimmäisiä Suomessa julkaistuja teoksia, joka on saatavilla ainoastaan e-kirjana. Teos toki löytyy kirjakaupoista, mutta vain sellaisista, joista kirjan saa ladata heti luettavaksi – olipa sitten junassa matkalla maailman toisella puolella tai kotona löhöämässä omassa nojatuolissaan. Ilmainen näyte sosiaalisen median kirjasta ladattavaksi omalle koneelle löytyy kustantajan sivulta, josta löytyvät myös e-kirjoja myyvät kaupat.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


CAPTCHA Image