Kategoria(t): Talous, Teknologia

Usein kysyttyjä kysymyksiä Nokian johtajavaihdoksesta

Harvan yrityksen pääjohtajan vaihdos on niin dramaattinen tapahtuma, että kansaa täytyy rauhoitella hakemalla TV-uutisiin pääministeri Mari Kiviniemi antamaan ympäripyöreä lausunto asiasta, joka ei suoraan hänelle edes kuulu. Koska johtajanvaihdos tapahtui suomalaisten yhteisessä ylpeydenaiheessa, Nokiassa, herättävät yhtiössä tapahtuvat suuret muutokset myös suurta epävarmuutta kansalaisissa, muissa suomalaisissa yrityksissä ja koko yhteiskunnassa.

Kansainvälinen media on sen sijaan kiinnostunut Nokiasta ja sen tulevaisuudesta laajemmin kuin yhtiön pääkonttorin sijaintiasiana. Ympäri maailmaa vastaanottamissani kyselyissä haetaan usein syitä siihen miten suomalainen henkilökunta ottaa pohjois-amerikkalaisen johtajan vastaan, tai miksi Nokia ei ole enää kehityksen kärjessä. Kokosin tähän muutaman yleisimmän kansainvälisen median esittämän kysymyksen ja vastaukseni niihin.

Kansikuva kirjalle Menestyksen hinta - Nokian tarina

Vuodesta 2008 lähtien Nokian liikevaihto ja kannattavuus on heikentynyt. Mitä on tapahtunut?

Kun Internet-pörssikupla puhkesi vuonna 2001, aiheuttaen teknologiasektorille taantuman, Nokian liikevaihto ja markkinaosuus pieneni silloinkin hetkellisesti. Nykyinen finanssikriisin tuoma taantuma näyttää aiheuttaneen samansuuntaisen ilmiön. Nokialla on kuitenkin vahva kassa ja riittävästi resursseja noustakseen tästäkin.

Nyt lisähaasteena on kuitenkin entistä kovempi kilpailu erityisesti Samsungilta ja jatkossa kiinalaisilta valmistajilta, jotka haluavat laajentaa myös kotimarkkinoidensa ulkopuolelle. Nokia tuskin tulee pääsemään samalle menestystasolle mihin se 1990-luvun lopulla nousi ja mitä se ylläpiti 2000-luvun.

Nokia on menettänyt markkinaosuutta myös siksi, että se ei ole tarttunut uusiin trendeihin tarpeeksi tarmokkaasti. Nokialla oli kosketusnäyttöpuhelin paljon ennen Apple iPhonea, mutta ei nähnyt sille markkinoita. Kun Applen puhelin tuli markkinoille, sen merkitystä ei Nokialla heti suostuttu ymmärtämään. Online-palveluissa Nokia on sen sijaan hyvin mukana Ovi-palvelullaan.

Miten uusi pääjohtaja Stephen Elop muuttaa Nokiaa? Onko Microsoftin ja Nokian välillä joku laajempi suunnitelma?

Stephen Elopin palkkaaminen pääjohtajaksi ei ollut tärkein päätös, jonka Nokian hallitus äskettäin teki. Kriittinen sopimus tehtiin hallituksen puheenjohtajan Jorma Ollilan kanssa; hän jättää hallituksen keväällä 2012. Tämän jälkeen Nokialla ei ole enää ketään 1990-luvun Nokian suuruuteen nostaneesta johtoryhmän jäsenestä. Uusi hallitus ja hallituksen puheenjohtaja (kuka hän sitten onkin) tulevat taatusti katsomaan Nokian nykyistä strategiaa kriittisesti.

Stephen Elopin tehtävä on toteuttaa muutokset tehokkaasti, mutta hän ei ole vastuussa strategiasta.

Nokia ja Microsoft tekevät jo kohtuullisen paljon ohjelmistoyhteistyötä esimerkiksi sähköpostituotteissa, toimisto-ohjelmissa ja mediasoitinohjelmissa. On helppo uskoa, että korkeasta asemasta Microsoftilta palkattu Elop ei ensimmäiseksi ainakaan vähennä yhtiöiden yhteistyötä.

Nokiaa pidetään laitteita valmistavana yhtiönä. Pitäisikö sen muuntua ohjelmisto- ja palveluyritykseksi?

Kyllä, Nokia on ensisijaisesti laitteita valmistava yhtiö. Niistä Nokian liikevaihto viime kädessä tulee.

Hyvin harva globaali yhtiö pystyy olemaan kannattava myymällä pelkästään ohjelmistoja tai nettipalveluita. Usein ohjelmistoista tai palveluista ei saa laskutettua mitään. Esimerkiksi Google antaa ilmaiseksi Android-ohjelmistonsa ja nettipalvelunsa, mutta tekee rahaa mainoksilla. Myös Nokia antaa ilmaiseksi osan Ovi-palveluista ja antoi Symbian ja S60-ohjelmistot ulkopuoliselle säätiölle, mutta pystyy tekemään rahaa puhelintuotteilla.

Nokia on käynyt suuria muutoksia läpi aiemminkin. Pystyykö Nokia vielä muuntumaan uuden aikakauden yhtiöksi?

Nokia kävi läpi todella dramaattisen muodonmuutoksen 1980-luvun lopun ja 1990-alun aikana. Tuolloin yhtiö oli pahoissa vaikeuksissa. Se menetti jatkuvasti rahaa, hallitus taisteli keskenään eikä ylin johto kyennyt toimimaan yhdessä. 20 vuoden takaisessa kriisissä Nokia ei ollut muita vaihtoehtoja kuin muuttua radikaalisti. Silloin tehtiin päätös telekommunikaatioalalle suuntautumisesta.

Vuonna 2010 Nokian tilanne on aivan toinen. Yhtiö on kannattava , se on maailman suurin matkapuhelinyhtiö ja yksi maailman kymmenestä tunnetuimmasta brändistä. Tämän hetken tilanne itse asiassa estää nopeat ja suuret muutokset. Liikevaihto tulee tutuista tuotteista tutuilta asiakkailta. Jos tätä tasapainoa järkyttää väärällä tavalla, seuraukset voivat olla ikävät. Joka tapauksessa muutoksia on tulossa, mutta todennäköisesti ne ovat asteittaisia ja maltillisia.

Nokialla on useita ohjelmistoalustoja puhelimille. Miksi tällainen investointi?

On itse asiassa aivan järkevää käyttää erilaista ohjelmistoa peruspuhelimessa kuin kalliissa älypuhelimessa. Halvassa kännykässä on vain muutama ominaisuus, vähän muistia ja rajoitetusti muita resursseja. Näihin puhelimiin on hyvä olla ohjelmisto, joka ei vaadi kallista prosessoria, laajaa muistitilaa ja runsaita liityntöjä.

Kehittyneet älypuhelimet videokameroineen ja GPS navigaatioineen puolestaan tarvitsevat kehittyneen ohjelmiston. Kaikki nykyaikaiset älypuhelinten käyttöjärjestelmät ovat erittäin laajoja ja monimutkaisia ohjelmistoja, jotka vetävät vertoja mille tahansa PC-käyttöjärjestelmälle. Tällaiset ohjelmistot vaativat kalliita komponentteja ja runsaasti muistitilaa.

Miksi Nokia ei käytä Android- tai Windows Mobile-ohjelmistoa puhelimissaan?

Nokialla on jo nyt käytettävissään kolme ohjelmistoa puhelimilleen: Series 40 peruspuhelimille, Symbian keskitason älypuhelimille ja MeeGo
huippuluokan älypuhelimille ja muille mobiililaitteille.

Yli 400 miljoonan puhelimen vuosimyynnillä Nokian johto on ollut tarkka siitä, että tuotteissa käytetään vain ohjelmistoja, johon sillä on suuri tai täysi kontrolli. Lisenssimaksut ja mahdolliset piilevät kustannukset ovat myös aito huolenaihe käytettäessä muiden omistamia ohjelmistoja.

Kannattaa myös muistaa, että Nokia on investoinut älypuhelinohjelmistoihin jo yli 10 vuotta. Symbian ja S60 nostivat Nokia kirkkaasti älypuhelinten ykköseksi ja suunnannäyttäjäksi kunnes Apple iPhone muutti asetelman.

Joka tapauksessa, Nokia on jo tarvittava ohjelmistoteknologia hallussaan ja resurssit käytettävissään, joilla trendien seuraaja voisi onnistuessaan kääntää itsensä taas trendien tekijäksi älypuhelimissa.

Nokialla menee hyvin miljardimarkkinoilla Intiassa, Kiinassa ja Afrikassa. Voisiko se keskittyä vain kehittyville markkinoille ja parantaa kannattavuuttaan?

Nokia voisi aivan mainiosti tehdä hyvääkin tulosta keskittymällä ainoastaan halpapuhelimiin. Yhtiön tuotantokoneisto pystyy valmistamaan puhelimia halvemmalla kuin kukaan muu, sen koko antaa neuvotteluvoimaa hankinnoissa ja sen jakeluverkosto on markkinoiden laajin. Pitkällä tähtäimellä tämä strategia saattaisi kuitenkin vähentää Nokian brändin arvoa ja pitää osakkeen hinnan alhaalla.

Todennäköisempää on, että Nokia jatkaa kehittämällä edelleen toisaalta halpatuotteita, toisaalta huippupuhelimia, nettipalveluita ja mahdollisesti kokonaan uusia tuotetyyppejä.

Onko mahdollista, että Nokia kuitenkin epäonnistuu ja menettää johtoasemansa matkapuhelinten ykkösenä?

En usko, että Nokia menettää johtoasemansa maailman suurimpana matkapuhelinfirmana lähitulevaisuudessa. Kun Nokiaa verrataan sen kilpailijoihin, yhtiöllä on tunnetuin brändi, tehokkain tuotteiden valmistussysteemi, laajin tuotevalikoima ja maailmanlaajuinen jakeluverkosto.

Huipulla ei kuitenkaan pysy vanhoilla ansioilla. Samsung haastaa Nokiaa monessa tuotekategoriassa, kiinalaiset valmistajat kuten Huawei ja ZTE tulevat tosissaan mukaan hintakilpailuun ja alalla uudet yritykset kuten Apple (iPhone) ja Google (Android) murtavat telekommunikaatioteollisuuden totuttuja tapoja.

Johtajamuutoksista huolimatta Nokian on erittäin vaikea palata siihen kulta-aikaan, jota se eli 1990-lopusta pitkälle 2000-lukua. Lyhyellä tähtäimellä Nokian kannattavuus, kassavarat ja alan laajimmat resurssit takaavat sille kuitenkin erinomaiset mahdollisuudet pysyä ykkösenä alallaan.

Suomenkielisen Nokia-kirjan ‘Menestyksen hinta’ päivitetty painos on nyt saatavilla e-kirjoja myyvistä kirjakaupoista myös Suomessa. Lisää tietoa kirjasta Klaavan sivulla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


CAPTCHA Image