Kategoria(t): Teknologia

Sähköautot ovat 54-82% ympäristöystävällisempiä kuin tavalliset autot ensimmäisen vuoden jälkeen

Jokainen uusi teknologia herättää vastustusta vaikka hyödyistä olisi näyttöä. Myös tutkimukset hyödyistä ja haitoista ovat usein ristiriitaisia kun vanha ja uusi teknologia taistelevat markkinoista. Eindhovenin yliopisto Hollannissa on tarttunut tähän sähköautojen kohdalla, ja löysikin useita kohtia, joilla tuloksiin voi vaikuttaa. Eindhovenin mukaan sähköauto on huomattavasti polttomoottoriautoa ympäristöystävällisempi.

Eindhovenin yliopiston tutkimuksen tarkoituksena oli arvioida sähköauton koko elinkaaren haitalliset päästöt ja verrata sitä samanlaisen diesel- ja bensiiniauton päästöihin. Lopputulos oli selkeä: auton tyypistä riippuen sähköautot ovat kuitanneet 11 000 – 30 000 km ajon jälkeen ympäristölle haitalliset materiaalit valmistuksessa, kuten akun, ja auton elinkaaren loppuajan se saastuttaa 54-82% vähemmän kuin polttomoottoriauto. Laskelmissa on mukana myös autojen vaatiman energian tuotanto.

Toyota Priusin ja Volkswagen eGolfin vertailussa tuloksena oli 28 000 km kunnes sähköauto oli maksanut valmistuksen vaatiman suuremman ympäristökuormituksen. Sen jälkeen sähköauto kuormitti ympäristöä 54% vähemmän kuin perinteinen auto. Tesla Model 3 päästi 65% vähemmän haitallisia päästöjä ensimmäisen 30 000 km jälkeen kun sitä verrattiin Mercedes C220 -autoon.

eindhoven yliopisto, sähköauto tutkimus
Lähde: Transport and Environment -palvelu sovelsi Eindhovenin yliopiston tietoja tähän autojen vertailumalliin.

Yliopiston tutkijat penkoivat tarkkaan aiempia tutkimuksia sähköautojen ympäristöhaitoista ja -ystävällisyydestä. He löysivät kuusi usein toistuvaa teemaa papereissa, joissa oli päädytty sähköautojen heikkoon ympäristöystävällisyyteen.

  • Kasvihuonekaasujen määrää akkujen tuotannossa liiotellaan.
  • Akkujen elinkaari arvioidaan liian lyhyeksi.
  • Puhtaan energian tuotannon kehitystä ei huomioida auton elinkaaren aikana.
  • Polttomoottoriautoja valmistavien yritysten testituloksia käytettiin tutkimuksissa.
  • Dieselin ja bensiinin tuotannossa syntyviä päästöjä ei aina huomioitu.
  • Koko energian tuotantoketjun vaikutusta ei laskettu arvioihin. Esimerkiksi energia sähköautoihin voidaan tuottaa puhtailla, uusiutuvilla tavoilla kuten aurinko- ja tuulivoimalla, mutta bensiini tai diesel tuotetaan aina öljystä.

Eindhovenin tutkimus tekee oletuksia monesta asiasta, kuten keskimääräisestä auton elinajasta ja akun elinkaaresta. Kaikki arviot on perinpohjaisesti selitetty paperissa. Esimerkiksi modernin auton elinajaksi tutkijat ovat asettaneet 250 000 km.

Suuria muutoksia on tapahtunut ennenkin kulkuvälineiden historiassa. Raportti esittelee yhden niistä noin sadan vuoden takaa:

“Hevosvaunut ja ratkaisematon päästöongelma

1800-loppupuolella suuret kaupungit olivat “hukkumassa hevosten ulosteisiin” kaduilla vaunuja vetävien eläinten suuren määrän vuoksi. Jokainen hevonen tuotti noin 15 kg jätettä joka päivä. Vuonna 1894 The Times ennusti: “50 vuodessa Lontoon kaikki kadut ovat 2,75 metriä korkean ulostekasan peitossa”.
Myöhemmin tämä ennuste sai nimen “Vuoden 1894 suuri hevosten ulostekriisi”. Lika- ja hajuhaittojen lisäksi ulosteita hyödyntävät hyönteiset levittivät tauteja. Vuonna 1898 ensimmäinen ongelmaan keskittyvä kansainvälinen konferenssi kokoontui New Yorkiin. Kokous päättyi kolmessa tunnissa suunnitellun 10 päivän sijaan koska yksikään osallistuja ei pystynyt visioimaan ratkaisua jäteongelmaan.”

1900-luvun alussa jäteongelmaan kuitenkin löytyi ratkaisu: polttomoottori ja auto. Hevosten aiheuttama ongelma oli ratkaistu (hetkeksi).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image