Kategoria(t): Matkat

Matka sähköautolla Etelä-Eurooppaan kesällä 2018 onnistui hienosti, mutta maiden välillä on eroa

Sähköautoilla ajellaan sujuvasti omilla kotiseuduilla, mutta pitkä matka Keski- ja Etelä-Eurooppaan pistää miettimään joko sellainen onnistuu. Todellisuudessa juuri Keski-Euroopassa latauspisteitä on tuhansia, joissa akkuihin voi tankata lisäenergiaa. Lue tästä irlantilaisen pariskunnan Ranskan ja Espanjan matkakertomuksen pääkohdat, jonka he tekivät kesällä 2018 Renault Zoe -sähköautolla.

Renault Zoen ratissa ollut Chris Drumm kirjoitti matkasta perusteellisen kuvauksen, jossa hän antaa samalla niin paljon vinkkejä sähköautolla matkaa suunnitteleville, että ne no syytä ottaa huomioon.

Pariskunta antoi upouuden Renault Zoen autolauttaan Irlannissa lokakuussa 2018. He tulivat Euroopan mantereelle Bretagnessa, josta alkoi 3000 kilometrin reissu. Reitti pääpiirteissään kulki näin: Roscoff – Angers – Poitiers – Angouleme – Figeac – Sete. He päätyivät siis Välimeren rannalle aivan Ranskan eteläisimpään osaan. Sieltä matka jatkui yli Pyreneiden vuoriston Espanjaan reittiä: Girona – Lleida – Zaragoza – Vitoria – St Jean de Luz (Ranskan puolella) – Bilbao – Santander. Sieltä he ajoivat autolauttaan.

Rocamadour village in France
Rocamadour Ranskassa.

Renault Zoe R90 on pieni auto, jossa on 41KW akku. Se lataa noin 22KW tuntivauhdilla valtaosasta latauspisteitä. Koska Chris Drummilla oli aiemmin ollut Nissan Leaf sähköauto, hän tiesi varautua matkaan usealla latauskaapelilla. Yksi kaapeli tuli auton mukana, 3C tyypin kaapelin hän hankki erikseen ja otti vielä normaalin kotisähkökaapelin.

Miten pitkä automatka sujui sähköautolla?

Chris Drummin omin sanoin: “tekisinkö uudelleen pitkän matkan Renault Zoella? Ehdottomasti. Se on hyvä pikkuauto, jonka akuilla pääsee hyvän matkaa eteenpäin. Minulla ei ole mitään ongelmaa lähteä uudelleen pitkälle matkalle Eurooppaan”.

Herkulliset yksityiskohdat sähköauton matkan varrelta paljastavat suuria eroja alueiden ja maiden välillä. Esimerkiksi auton latauspisteiden löytäminen ja niiden toiminta poikkeaa paljon Ranskan ja Espanjan välillä. Ranskaa Drumm suosittelee lämpimästi kaikille sähköautoilijoille, mutta Espanjassa tarvitaan rautaisia hermoja, kärsivällisyyttä ja kielitaitoa jo siihen kun etsitään kadonneita latausasemia.

Drumm oli varustautunut matkaan useilla latauspisteiden maksukorteilla ja puhelinsovelluksilla. Electromaps on syytä mainita Espanjassa matkaavien luotettavana latauspisteiden tiedonlähteenä.

Chris Drummin pitkä englanninkielinen matkakuvaus on hyödyllistä tietoa täynnä jos suunnittelee matkaa sähköautolla Eurooppaan. Ennen kaikkea se kertoo miten pitkä matka oli mahdollinen jo vuoden 2018 kesällä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *