Kategoria(t): Talous

Kallasvuo, ethän toista Ollilan virhettä

Loppuvuonna 2008 kuluttajamarkkinoilla tapahtui niin nopea muutos huonompaan, että Nokia aikoo vetää hätäjarrusta. Voittoa yritys teki vielä lähes 10 prosentin marginaalilla vuoden viimeiselläkin kvarttaalilla. Kallasvuo ilmoitti 700 miljoonan säästöohjelmasta, jonka sisällöstä tiedotetaan myöhemmin.

Alihankkijathan saivat jo säästökirjeen, jossa Nokia ilmoitti tinkivänsä hinnoista. Miinuksella olevat tuotelinjat ovat taatusti jo arvioitavana.

Kun ynnäsin vuoden 2008 numeroita työn alla olevan kirjan taustoittamista varten tehtyyn taulukkoon, huomio kiinnittyi heti yllättävän suuren henkilömäärän kasvuun. Vuoden 2007 lopusta vuoden 2008 loppuun Nokian väkimäärä oli kasvanut 28000 työntekijällä. 22 prosenttia lisää. Huh, se on paljon noin suurelle yritykselle. Osa on tullut yrityskauppojen, kuten Symbianin ja Navteqin mukana. Noin suurta väkimäärä ei oikein ehdi palkata vaikka ympäri maailmaa ympäri kellon työtä tehdäänkin.

On kuitenkin helppo ennakoida, mihin CFO Rick Simonsonin katse osuu, kun hän nopeasti alkaa karsia kustannuksia. Väkeä lähtee pihalle. Veikkaan, että puhutaan useista tuhansista.

Kallasvuo sanoi kuitenkin tärkeän asian samalla kun hän kertoi säästöohjelmasta. Hän kertoi jatkavansa investointeja uusin tuotteisiin ja palveluihin. Nokian markkinaosuus vuosina 2001-2004 notkahti pahasti noin 36:sta alle 30 prosentin. Ollila säästi, mutta sillä seurauksella, että yhtiö ei pysynyt kilpailussa mukana.

Nokian tasoinen yritys missasi kokonaisen uuden trendin, läppäpuhelimet. Jääräpäisesti se piti kiinni candy bar-tyylin puhelimista. Samsung, LG, Motorola, Sony Ericsson kasvattivat markkinaosuuksiaan.

Kallasvuon johtamana Nokia on avautunut hieman Ollilan aikaisesta kuorestaan. Ylen ruotsinkielisissä uutisissa Nokian Charlie Schick, joka vastaa uudesta Conversations-sosiaalisen median palvelusta, kiteytti asian mainiosti. “Avoimuus on melkoinen muutos Nokialle. Se on iso muutos, se on tervetullut muutos.” Kysymykseen avoimuuden haasteista Schick totesi, “Kulttuuri. Suomalainessa kulttuurissa ei ole totuttu puhumaan omista tekemisistä avoimesti. Nokian kulttuuri, yrityksen imago on ollut hyvin tarkkaan kontrolloitu.”

Nyt ja etenkin tulevaisuudessa sekä asiakkaat, työntekijät että sijoittajat edellyttävät avointa asennetta myös suurilta brändeiltä. Liiketoiminnan luominen Internet- ja mobiilipalveluista vaatii juuri tämän kaltaista asennetta Nokialta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image