Kategoria(t): Liiketoiminta

Jättimäinen tuotearvostelujen huijaus paljastunut Amazon-verkkokaupassa

Yli 200 000 kontaktin tietokanta ehti vuotaa internetiin, ennen kuin sen Kiinassa sijaitseva ylläpitäjä huomasi estää tietojen kopioinnin. Tämä tietokanta oli yksinomaan kontakteja varten, jotka maksusta kirjoittivat viiden tähden tuotearvosteluja Amazon -verkkokauppaan.

Äskettäin etsin nimenomaan Amazonista suurikapasiteettista ulkoista SSD-levyä tai USB-muistitikkua. Valikoimaa riitti: satoja, varmaan tuhansia tuotteita. Huomioni kiinnitti muutama erittäin edullinen tuote, joissa kaikissa ei ollut edes valmistajan nimeä, ja jos oli, niin se oli tuntematon. Hämmentävää oli kuitenkin se, että jollakin tällaisella tuotteella oli yli 3000 kappaletta viiden tähden tuotearviota.

Nyt taisi selvitä miten oli mahdollista kaupata nimetöntä tuotetta, jonka hinta ei ollut kohdallaan, mutta sillä oli silti tuhansia kiittäviä arvioita.

Tietokannan löytänyt ja sitä tutkinut Safety Detectives selvitti miten tuotearvostelujen huijaus liiketoimintana pyörii. Tietokannan ylläpitäjä on välittäjä, joka yhdistää arvosteluja tarvitsevat tuotteiden edustajat ja rahaa tarvitsevat ihmiset. Kun välittäjä saa tuotteen edustajalta pyynnön parantaa tuotteen arvosteluja, välittäjä pyytää jotakuta toiminnassa mukana olevaa ihmistä ostamaan tuotteen Amazon-kaupasta. Ostaja vastaanottaa tuotteen, kirjoittaa ylistävän viiden tähden arvion, ja lähettää linkin välittäjälle. Tämä maksaa tuotteen hinnan arvostelijalle, joka saa pitää tilatun tuotteen.

Arvioijia lisäksi neuvotaan odottamaan viikon verran tuotteen saatuaan ennen kuin kirjoittavat arvion ja joskus myös sopivasta tekstin määrästä. Näin pyritään toimimaan, jotta kaikki maksetut arviot vaikuttaisivat aidoilta.

Järjestelyn avulla kierretään tärkeimmät Amazonin asettamat ehdot tuotearvioiden kirjoittamiselle. Arvioijan täytyy olla Amazonin asiakas, hänen on vähintään täytynyt ostaa kaupasta jotakin. Joissakin tapauksissa vaaditaan nimenomaan arvioidun tuotteen ostamista, josta tulee tunnus “Verified Purchase” (todennettu osto) arviointiin.

Vaikka tietokanta löytyi Kiinasta, Pohjois-Amerikan ja Euroopan Amazon-kaupat ovat olleet pääasiallinen kohde maksetuille tuotearvioille.

Turha kuvitella, että huijaustarkoituksessa tehtaillut tuotearvostelut olisi vain Amazonin ongelma. Voi olla, että Amazonin ongelma on pahimmasta päästä, mutta yhtiöllä on resursseja tehdä esimerkiksi tekoälysovelluksia huijausten minimointiin. Siitä huolimatta, valtava määrä keksittyjä arvioita julkaistaan kaupassa joka päivä. Esimerkiksi matkailualalla on jo tuomittu oikeudessa hotellien arvosteluja rahasta tehtaillut yritys. Jokainen Airbnb, Booking.com ja Tripadvisor -hotelliarvosteluja katsellut voi vain ihmetellä miten kukaan voi ottaa tosissaan kaikkia arvioita.

Ovatko satunnaisten ihmisten kirjoittamat tuotearviot sitten täysin turhia? Tuotetta verkkokaupasta etsivän ihmisen on arvioita nopeasti silmäillessään melko mahdoton sanoa mikä niistä on tosi ja mikä huijaus. Jos pitää mielessä, että jopa 45% arvioista voi olla tarkoituksella harhaanjohtavia, siitä saa hieman tervettä epäluuloa niitä kohtaan.

Kun ongelma on riittävän suuri, ja halua sen korjaamiseen on riittävästi, löytyy yrityksiä jotka pyrkivät tekemään asialle jotain. Esimerkiksi Fakespot ja ReviewMeta ovat palveluja, missä voi testata haluamansa tuotteen arvioiden rehellisyyttä. ReviewMeta perustelee hyvin miten se on päätynyt johonkin lopputulokseen. Siitä huolimatta, mikään algoritmi ei tunnista kaikkia huijauksia.

reviewmeta: amazon tuotearvioiden arvioija
ReviewMetan mielestä tämän tuotteen arvosteluista 12% on harhaanjohtavia. Amazon näyttää tuotteelle 4.6 tähteä viidestä, mutta ReviewMeta korjaa sen huijausarvioiden vuoksi 3.8 tähteen.

Apple Insider uutisoi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image