Kategoria(t): Pelit, verkosto

Facebook, Fortnite ja Snapchat-palveluilla on yhteistä enemmän kuin nopeasti katsottuna luulisi

Maailmaan mahtuu vain yksi Facebook. Tällaiseen lopputulokseen päädyimme kollegojen kesken viisi-kuusi vuotta sitten. Koska lähes jokainen on Facebookissa, ihmiset todellakin olettavat kaikkien olevan siellä. Facebookin kanssa kilpailevan sosiaalisen median palvelun pitäisi pystyä tuottamaan sama tunne käyttäjille: kaikki ovat täällä. Jopa Google epäonnistui tässä Plus-palvelullaan. Nyt kuitenkin pelit ovat tarjoamassa uuden tavan rakentaa laaja sosiaalisen median palvelu.

Snapchat-pelit laajentavat kuvapalvelun käyttöä

Snapchat on pohjimmiltaan valokuvien jakamiseen tarkoitettu palvelu, joka hetken aikaa oli niin kovassa nosteessa, että se ohikiitävän hetken näytti nousevan jopa Facebookin haastajaksi. Vauhti loppui kuitenkin nopeasti. Jopa suuret uutisia ja aikakauslehtiä julkaisevat yritykset tekivät Snapchatiin omia kanaviaan, mutta palvelu jäi nuorison leikkikentäksi. Massamarkkinat, jotka roikkuvat Facebookissa ja Twitterissä eivät Snapchatia ymmärrä, saati osaa sitä käyttää.

Nyt Snapchat on päättänyt laajentaa palveluvalikoimaansa peleihin. Se yrittää siis pitää nykyisen ikäryhmän palvelussa kauemmin ja laajentaa käyttäjäkuntaa pelien kautta.

Pelit täytyy kehittää nimenomaan Snapchat-palvelua carten. Niitä voi pelata Snapchat-sovelluksessa, jolloin pelien jakaminen ja kavereiden kanssa pelaaminen onnistuu helposti. Huhtikuussa 2019 Snapchatin käyttäjille tuli tarjolle seuraavat pelit:

  • Bitmoji Party, usealle pelaajalle tarkoitettu peli.
  • “Alphabear Hustle”, kehittäjä Spry Fox.
  • “C.A.T.S. Drift Race” ZeptoLab-pelitalolta on kilpa-ajopeli usealle pelaajalle..
  • “Snake Squad” Game Closure-pelitalolta, monen käyttäjän taistelupeli.
  • “Tiny Royale” Zyngalta, taistelupeli.
  • “Zombie Rescue Squad” PikPok-pelitalolta.

Muutama vuosi sitten näytti siltä, että kaikki video- ja tietokonepelejä pelaavat ihmiset elivät vapaa-aikaansa World of Warcraftin maailmassa. Tunnen pariskuntia, jotka löysivät toisensa sieltä. Nyt myös tämän hetken kenties suosituinta peliä (Fortnite) voi pitää sosiaalisena mediana, jossa tutustutaan ihmisiin.

Fortnite suoratoisto live-peli

Fortnite sosiaalisena verkostona

Fortnite on usean pelaajan kesken käytävä peli. Siinä menestyminen edellyttää kommunikointia muiden pelaajien kanssa. Kun pelaajat pyrkivät selviytymään ja pärjäämään, he voivat myös tehdä yhteistyötä. Tästä seuraa siteitä pelaajien välille.

Fortnite-pelin kustantaja Epic Games kertoo pelillä olevan 200 miljoonaa käyttäjää. Noin kahdeksan miljoonaa pelaajaa on keskimäärin sisällä pelissä mihin aikaan tahansa. Puolet peliä pelaavista teineistä kertovat tapaavansa pelissä myös ystäviään.

Sekä Snapchatin laajentuminen sosiaalisen media kuvapalvelusta peleihin että Fortnite-pelin kehittyminen sosiaaliseksi verkostoksi ovat järkeviä askeleita palveluiden ja niitä käyttävien ihmisten kannalta. Käyttäjät viihtyvät palvelussa kauemmin ja tutustuvat siihen monipuolisesti. Palvelun tuottaja taatusti keksii tapoja muuttaa se rahaksi.

Kumpikaan näistä palveluista ei kuitenkaan ole uusi Facebook. Snapchat ja Fortnite vetoavat vain määrättyyn ikäryhmään, eikä palveluilla ole ainakaan toistaiseksi ollut keinoja eikä aikomustakaan laajentaa kohdeyleisöään.

Siitä huolimatta sekin päivä koittaa, jolloin joku uusi asia syrjäyttää Facebookin nykyisestä asemastaan. Miten ja milloin se tapahtuu jää nähtäväksi.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *


CAPTCHA Image