Kategoria(t): Liiketoiminta

Amazon vie väärennettyjä tuotearvioita tehtailevia yrityksiä oikeuteen

Verkkokauppa Amazon on jo vuosia yrittänyt taistella ostettuja ja harhaanjohtavia tuotearvioita vastaan teknologian avulla. Tekoälysovellukset ovat yrittäneet tunnistaa väärät tuotearvostelut, mutta kuitenkin valtava määrä ostettuja arvioita pääsee kaupan sivuille. Nyt Amazon ottaa kovat keinot käyttöön. Yhtiö on haastanut neljä yritystä oikeuteen väärennettyjen tuotearvioiden tehtailusta.

Nämä neljä yhtiötä, joista yksi – Matronex – lopetti toiminnan heti haasteen saatuaan, ovat välikäsiä. Tuotteiden valmistajat ja myyjät voivat pyytää tuotteilleen huippuarvosteluja näiltä välittäjiltä. Yhtiöllä on laajat tietokannat ihmisistä, jotka kirjoittavat varsinaiset arviot Amazon-kaupan tuotesivuille. Korvauksena he saavat vähän rahaa tai tuotteen, jonka arvostelevat.

Amazon kertoo vuonna 2020 poistaneensa kaupasta 200 miljoonaa tuotearviota, joita se piti väärennettyinä. Tämä tarkoittaa noin 548 000 väärennetyksi luokitellun tuotearvion poistamista joka päivä. Jos oletamme, että enemmistö väärennetyistä arvioista jää kauppaan, niin ongelman laajuus alkaa huolestuttaa.

Toiminnan laajuudesta antaa myös kuvan kontaktien määrä mikä pelkästään neljän ostettuja tuotearvioita tehtailevien yritysten tietokannoissa on: 350 000 ihmistä. Vuotta aiemmin hakkerit paljastivat yhden tällaisen yrityksen tietokannan, joka oli internetissä ilman perustason tietoturvasuojauksia. Pelkästään tässä yhdessä tietokannassa oli 200 000 kontatia, jotka tekivät rahasta arvosteluita. Voi siis olla, että kontaktien todellinen määrä nyt syytettyjen penkillä olevien yritysten tietokannoissa on paljon enemmän kuin 350 000. Ostettuja tuotearvioita nämä yritykset välittävät Yhdysvaltojen, Kanadan, Britannian, Japanin ja Euroopan Amazon-kauppoihin.

Yksi syytetyistä yhtiöistä on ohjeistanut tuotearvioita tekeviä kontaktejaan seuraavasti:

  • Kirjoittakaa arvostelu vasta sitten olette vastaanottaneet tuotteen.
  • Älkää mainitko saaneenne tuotteen ilmaiseksi tai alennuksella.
  • Älkää tilatko samaa tuotetta samalla laitteella samasta osoitteesta (Amazon ilmeisesti siis pitää kirjaa jokaisesta laitteesta ja internet-IP-osoitteesta, joilla asiakkaat tuotteita tilaavat).
  • Kirjoittakaa mahdollisimman todenmukaisia arvioita, mutta älkää tehkö arvioita liian usein.

Valtavien asiakasmäärien vuoksi Amazon saattaa olla väärennettyjen tuotearvioiden ykköskohde, mutta kokonainen liiketoiminta-ala kärsii samasta ongelmasta. Suhteessa matkailu-alaa virheelliset tuotearviot vaivaavat kenties vielä enemmän kuin Amazonia. Verkkopalvelut kuten Booking.com ja Airbnb välittivät yösijoja matkailijoille, mutta kohteista ei ole yhtään riippumatonta arviota, ei edes välittäjän arviota, vaan ainoastaan “muiden matkailijoiden” arvioita.

Löytyykö ostettujen tuotearvioiden ongelmaan ratkaisua lähitulevaisuudessa?

Tekoälysovelluksia kehittämällä päästään johonkin asti, mutta kuten Amazonin toimista näkee, se ei vielä riitä ratkaisuksi. Kun väärennettyä tuotearviota tekevä ihminen pitää oikeaa tuotetta kädessään ja pohtii mitä siitä sanoisi, niin kirjoitus kuitenkin on ihmisen tekemä arvio, vaikka olisikin osaksi leikkaa/liimaa tekniikalla tehty.

Internetistä löytyy runsaasti julkaisuja, joissa asiastaan innostuneet harrastajat tai sitä työkseen tekevät toimittajat arvioivat tuotteita. Itse luotan näihin arvioihin enemmän kuin kauppojen asiakkaiden tekemiin arvosteluihin. Verkkojulkaisu kuitenkin haluaa pitää maineensa luotettavana tiedon lähteenä.

Mitä hyötyä luotettavaa tietoa etsivälle asiakkaalle on Amazonin tuotearvioista? Ei oikeastaan mitään, jos tietää tästä väärennettyjen arvioiden ongelman laajuudesta. Voisiko tuotearviot siis kokonaan poistaa kaupasta? Ilmeisesti näin ei tule käymään, sillä Amazon olisi tehnyt sen jo. Todennäköisesti enemmistö asiakkaista edelleen tuotearvioita lukee ja niihin riittävästi luottaa, joten Amazon katsoo järkeväksi jatkaa niiden kanssa. Taistelu väärennettyjen arvioiden kitkemiseksi tulee jatkumaan, Amazon tahkoo rahaa, ja asiakkaat ostavat tuotteita tekaistujen tähtimäärien mukaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CAPTCHA Image