Posted in Viestintä

Viekö sosiaalinen media viestintätoimistojen leivän?

Amerikkalainen viestintäkonsultti Paul Gillin kartoittaa kirjassaan Secrets of Social Media Marketing sosiaalista mediaa ja etenkin sitä kuinka markkinointi voi hyödyntää nettiin syntyneitä verkostoja.

Niille joilla ei ole aikaa tai halua kirjaa lukea voin kertoa, että kirjan mainostama sosiaalisen median markkinoinnin salaisuus on seuraava. Jos haluaa tuotteelle, palvelulle, tai brändille näkyvyyttä nettiyhteisöissä ja sitä kautta hyvin kohdennetuille asiakasryhmille, täytyy löytää yhteisöissä vaikuttavat superverkottujat. Siis ihmiset, joilla on laaja kontaktiverkosto ja joiden sanomisia kuunnellaan. Heihin pyritään luomaan hienovarainen kontakti jonka tarkoituksena on esitellä markkinoitava asia.

Kirjassa käytetään esimerkkitapauksena myös suomalaista Fiskarsia, jonka onnistuneesta sosiaalisen median markkinointiohjelmasta kerroin enemmän Uuden Suomen kolumnissa.

Tuo sosiaalisen median markkinointihan kuulostaa hyvin samanlaiselta kuin perinteisen PR-toimiston homma. Heillä vain oli helpompaa siinä mielessä, että ne mediat ja toimittajat olivat hyvin kaikkien tiedossa, joihin tulisi olla yhteydessä. Sitä mukaa kun perinteinen media siirtyy internetiin ja mielipidevaikuttajia syntyy uusiin verkostoihin, sitä mukaa myös PR-toimistot muuttuvat. Tätä muutosta käsittelee Eric Schwartzman haastatteluissaan, joita voi kuunnella PC:llä tai iPodissa.

Siinä missä media hakee uusia muotoja, hakee sen ympärillä oleva yritystoimintakin uusia muotoja. Perimmältään on kyse kuitenkin siitä, ulkoistaako markkinoitavan tuotteen omistaja viestinnän siihen erikoistuneelle yritykselle vai hoitaako sen itse.