Posted in Media

Vain 11 prosenttia internetin käyttäjistä hyväksyy henkilökohtaiset mainokset

Niin kauan kun yritykset ovat keränneet ihmisten henkilökohtaisia tietoja ja seuranneet heidän käyttäytymistään verkossa, markkinoijat ovat selittäneet tiedonkeruun parantavan verkon käyttökokemusta. Henkilökohtaisten tietojen ansiosta mainokset voidaan kohdistaa tarkasti sen mukaan mistä ihminen on kiinnostunut tai tiedostamattaan todennäköisesti on kiinnostunut. Tästä huolimatta vain 11% netin käyttäjistä hyväksyy henkilökohtaisten tietojen käytön mainonnan kohdentamisessa. YouGov teki Keski-Euroopassa laajan kyselyn, jossa ihmisten mielipiteitä kartoitettiin.

Tärkein tulos tutkimuksesta on seuraava:

  • 11% internetin käyttäjistä hyväksyy heille kohdistetut mainokset, jotka perustuvat heistä kerättyihin henkilökohtaisiin tietoihin.
  • 57% ei hyväksy mitään mainontaa mikä perustuu heistä kerättyyn tietoon.
  • 26% ei hyväksy heidän tietojensa käyttöä poliittisten mainosten kohdentamisessa.
  • 6% ei tiedä mistä on kyse.

YouGov teki kyselyn verkossa helmikuussa 2021 Ranskassa ja Saksassa (yksityiskohtaiset tulokset tässä). Tilastokelpoisia vastauksia kertyi 2034. Saksassa on lainsäädännöllä taattu laaja yksityisyydensuoja, ja kansalaiset ovat siitä tietoisia. Myös EU on aktiivinen toimija edistäessään eurooppalaisten oikeuksia verkossa.

Kun ihmisiltä kysyttiin minkälainen tiedonkeruu sosiaalisessa mediassa oli heidän mielestään arveluttavaa, vastaukset olivat:

  • 83% oli sitä mieltä, että sosiaalisen median palveluiden ei pitäisi lainkaan kohdentaa mainoksia henkilökohtaisten tietojen perusteella.
  • 80% piti vääränä menettelyä, jossa sosiaalisen median palvelut käyttävät muista ihmisistä kerättyä tietoa kohdistaessaan mainoksia.
  • 78% ei hyväksy sosiaalisen media palveluiden tapaa kerätä tietoa palvelun ulkopuolelta ja kohdistaa sen perusteella henkilökohtaisia mainoksia.
  • 75% ei hyväksy käyttäjän käyttäytymiseen perustuvan tiedon käyttöä mainontaan.

Yksittäiset tiedonpalaset, joita yritykset keräävät käyttäjien profilointiin ja mainosten kohdentamiseen, jotka puolestaan huolettavat ihmisiä:

  • 87% sosiaalisen median käyttäjistä ei halua henkilökohtaisten tulojen olevan mainonnan kohdentamisen tekijä.
  • 87% rajaisi terveystiedot kokonaan pois mainonnan kohdentamisesta.
  • 84% ei hyväksy äänestyskäyttäytymiseen liittyvän tiedon käyttöä.
  • 81% pitää seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvän tiedon käyttöä huolestuttavana.
  • 81% uskonto.
  • 79% henkilökohtaiset tapahtumat, kuten raskaus.
  • 78% rotu tai etninen ryhmä.
  • 73% missä fyysisessä paikassa internet-yhteys milloinkin on muodostettu.
  • 67% asuinpaikka.
  • 56% sukupuoli.
  • 52% ikä.

Jotkin näistä tiedoista, joiden päätyminen mainostajien käsiin ihmisiä huolettaa ovat sellaisia, että niitä ei ole suoraan annettu kenellekään. Verkkopalvelut ja tiedonkerääjät yhdistelevät tietoja, jolloin ne saavat myös tällä tavalla tarkkaa tietoa ihmisistä talteen.

Global Witness laati kaavion, jotka perustuvat YouGov-kyselyssä saatuun dataan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *