Kategoria(t): Teknologia

Tässä ovat ihmisiä eniten turhauttavat elektroniikkatuotteet

Mikä tahansa tuote voi turhauttaa omistajansa, mutta ehkä elektroniikkatuotteet kuitenkin vievät voiton jos ajatellaan tuotteita, joiden kanssa pinna palaa herkästi. Electronics Hub keräsi usean tuotekategorian elektroniikkatuotteista tilastoja hakien tietoa mitkä yksittäiset mallit aiheuttivat eniten turhautumista vuodenvaihteessa 2021-2022.

Suomalaisilla menivät hermot useimmiten Nintendo Switch -pelilaitteen kanssa Electronics Hubin keräämän tiedon mukaan. Tiedonkeruumenetelmänä oli ohjelma, joka haki Twitter-palvelusta viittauksia suosittuihin elektroniikkatuotteisiin. Kaikista tuotteen maininnoista poimittiin negatiiviset viestit, josta saatiin suhdeluku kuinka paljon tuotteen saamista kommenteista oli aiheuttanut murheita omistajalleen.

Katsotaan Electronics Hubin tilastoista mitkä tuotteet muutamassa tuotekategoriassa maailmanlaajuisesti turhauttivat käyttäjiään eniten.

  • Puhelimista suhteessa eniten negatiivisia kommentteja keräsivät Apple iPhone ja Google Pixel. 10 kärkeen ei edes mahtunut muita merkkejä. Tässä ehkä toteutuu yksi suositun tuotteen ongelmista: erittäin suositulta ja hinnakkaalta tuotteelta odotetaan paljon, mutta kaikki ei sittenkään suju toiveiden mukaan.
  • Pelikonsolien ongelmatuote käyttäjien kommenttien mukaan on Microsoft Xbox.
  • Äly- ja urheilukellojen suurin pettymys näyttää olevan Fitbit Charge 4, jonka maininnoista 31% oli negatiivisia. Fitbit-rannekkeet ja Apple Watch -älykellot hallitsevat 10 ongelmatuotteen kärkeä tässä tuotekategoriassa.
  • Kodin älylaitteet, kuten automaattiset valokytkimet, lämmönsäätäjät, valvontakamerat ja niitä ohjaavat konsolit ovat suhteellisen uusia tuotteita. Monien merkkien tietoturvaa ja yksityisyydensuojaa on useasti arvosteltu puutteelliseksi, ja kuten odottaa saattaa, uuden tuotekategorian laitteiden käyttö ei ole aina niin helppoa kuin kodeissa odotetaan. Kaikista tilastoiduista tuotekategorioista kodin älylaitteet saavat suhteessa eniten negatiivista palautetta. Philips Hue Bridge, Chromecast ja Google Wi-Fi ovat kolme eniten ongelmia aiheuttanutta tuotetta.
  • Kannettavien tietokoneiden pettymysten 10 kärjessä on hajontaa monen merkin kesken, mutta HP, Lenovo ja Dell erottuvat muista brändeistä suuremmalla negatiivisten mainintojen määrällä.
  • Samalla kun Apple iPad –tablet kerää kiitosta laadukkaana tuotteena, ja on kärjessä myyntitilastoissa, se saa myös runsaasti negatiivista palautetta. Negatiivisten kommenttien 10 kärjessä listalla on kokonaista 8 iPad-tabletmallia.
  • Korvanappi- ja sankakuulokkeiden kritisoiduin tuote on Realme Earbuds, mutta osansa saa myös perinteinen kuulokemerkki Bose.
  • Kameroiden negatiivisissa käyttökokemuksissa on laaja hajonta merkkien kesken eikä valittajia itse asiassa ole paljoa suhteessa tuotteiden saamiin mainintoihin. Pienet GoPro -urheilukamerat erottuvat kuitenkin käyttäjiään turhauttavina tuotteina.
kodin älylaitteiden ongelmatuotteita. kaavio electronics hub.
Turhauttavat kodin älylaitteet. Kaavio: Electronics Hub.

Mitä elektroniikkatuotteiden ostajien tulisi huomioida?

Mitä uudempaan teknologiaan tuote perustuu tai mitä uudempi koko tuotekategoria on, sitä enemmän laitteiden toiminnoissa yleensä on viilaamista. Tämä näkyy hyvin esimerkiksi kodin älylaitteiden tuotekategoriassa. Ne keräävät suhteessa eniten negatiivisia mainintoja kaikista elektroniikkatuotteista. Kypsät tuotekategoriat kuten digitaaliset kamerat puolestaan saavat niin vähän negatiivista palautetta suhteessa kaikkiin kamerakommentteihin, että voi katsoa tuotteiden pääsääntöisesti olevan sitä mitä niiltä odotetaan.

Avun saaminen ongelmatilanteisiin aivan viimeisimmän teknologian tuotteisiin on hankalampaa kuin markkinoilla jonkin aikaa olleisiin tuotteisiin. Keskustelufoorumeille ja tukisivuille ei ole kertynyt niin paljon kokemusperäistä tietoa kuin kauemmin käytössä olleille tuotteille.

Avoimen lähdekoodin tuotteiden ongelmien ratkaisumalli toimii eri tavalla kuin perinteinen yritysten tukipalvelu (jos sitä yrityksellä ylipäätään enää on). Joihinkin tuotteisiin kuten kodin laajakaistareitittimiin ja älykellojen kanssa kommunikoiviin puhelinsovelluksiin voi vaihtaa avoimen lähdekodin ohjelmiston. Olen viime aikoin kysynyt apua parin tällaisen tuotteen käyttöön, ja saanut apua kumpaankin riippumattomilta asiantuntijoilta. Toiseen ratkaisun saaminen kesti viisi kuukautta, kun toinen vastaus tuli päivässä. Hienoa tässä on se, että sain ratkaisut ongelmiin kun vain maltoin odottaa.

Mitä valmistajien pitäisi tehdä?

Luonnollisesti kaikki, niin tuotteiden ostajat kuin valmistajatkin, toivovat tuotteiden olevan niin helppoja käyttää, että ohjeita ei tarvita eikä ongelmia ilmene. Ongelmia tulee aina. Jokainen käyttää tuotetta omalla tavallaan ympäristössä, joka on erilainen kuin naapurin teknologiaympäristö.

Satasivuisten käyttöohjeoppaiden aika kuitenkin on ohi. On helpompaaa ja nopeampaa vain ryhtyä käyttämään uutta laitetta, ja kun ongelmia ilmenee etsiä vastauksia verkosta.

Tähän valmistajat voisivat kiinnittää huomiota. Tuotteen tukisivuille pitäisi saada ongelma-ratkaisu mallin mukaisia ohjeita käyttöohjeiden lisäksi.

Dpreview uutisoi.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


CAPTCHA Image