Kategoria(t): Teknologia

Onko polttomoottoriauton vai sähköauton tulipaloriski suurempi?

Kun Stavangerissa Norjassa lentokentän parkkihallissa syttyi auto palamaan pari vuotta sitten, uutistoimistot ilmoittivat sähköauton olleen syypää laajaan tuhoon. Syttymissyyn aikanaan selvittyä syylliseksi paljastui diesel-auto. Uusiin teknologioihin, kuten sähköautoihin liittyy usein myyttejä ja uhkakuvia, joiden oikaisu ei ole helppoa. Ovatko sähköautot todella niin paloherkkiä, että niitä on ensimmäisenä syytä epäillä tulipalojen sytyttäjiksi pysäköintipaikoilla ja autolautoilla?

Sähköautot eivät ole herkkiä syttymään tuleen, vaan tavalliset polttomoottoriautot ovat reippaasti paloherkempiä. Polttomoottoriautojen riski syttyä tuleen on vähintään 20-kertainen sähköautoon verrattuna.

Tällaiseen tulokseen on päädytty tilastoja tutkimalla. EV Firesafe on ottanut tehtäväkseen tilastoida maailmanlaajuisesti sähköautojen ja muiden sähköllä toimivien liikennevälineiden tulipaloja, ja tarjota oikeaa tietoa turva-alojen ammattilaisille. EV Firesafe on koonnut aiheesta tilastoja vuodesta 2010 lähtien. Tuoreimmat luvut siitä lähtien ulottuvat kesäkuulle 2023. Poimitaan muutama tiedonjyvänen aineistosta:

  • Kaiken kaikkiaan maailmanlaajuisesti on rekisteröity 393 sähköautojen akkujen aiheuttamaa tulipaloa. Suhteutettuna sähköautojen määrään: pelkästään vuonna 2022 myytiin 10 miljoonaa sähköautoa, ja myynti on kasvussa.
  • Kaikista akkujen aiheuttamista paloista 18% lähti liikkeelle latauksen aikana.
  • Ulkoisesta kolhusta johtuneen akkupalon yleisimmät syyt olivat: tiellä ollut romu, onnettomuus, tai akun valmistusvirhe.
  • Tulipalojen tapahtumapaikat jakautuvat melko tasaisesti: 31% ulos pysäköity auto, 29% ajossa, 25% sisätiloihin pysäköity auto.

Ruotsissa on tilastoitu maan rajojen sisäpuolella tapahtuneita sähköisten ajoneuvojen akkupaloja vuoden 2022 aikana. Tulokset ovat samansuuntaisia EV Firesafen tilastojen kanssa. Myös Ruotsissa todettiin sähköisten polkupyörien ja potkulautojen akkujen tulipalojen olleen hieman yleisempiä kuin sähköautojen tulipalot.

nissan leaf sähköauton akku. kuva: wikimedia commons.
Nissan Leaf -sähköauton akku. Kuva Wikimedia Commons.

Miksi sähköisten ajoneuvojen kohdalla puhutaan vain akkujen tulipaloista? Sähköisten liikkumisvälineiden tarvitseman energian varastoi akku, joka tänä päivänä yleensä on Litium-ion tyyppinen. Mahdollisimman pieneen tilaan puserretaan mahdollisimman paljon energiaa. Jos jokin menee vikaan, akku ylikuumenee ja voi aiheuttaa ketjureaktion joka johtaa akun syttymiseen ja tulipaloon.

Polttomoottoriauton ideana puolestaan on kuljettaa autossa mukana erittäin herkästi syttyvää nestettä, joka hallitusti poltetaan moottorissa, josta saadaan energiaa liikkumiseen.

Sähköauton itsensä aiheuttaman tulipalon riski on siis huomattavasti pienempi kuin polttomoottoriautossa, mutta jos sähköauton akku on tulessa, on sen sammuttaminen hankalaa. Pelastuslaitokset pitävät tällä hetkellä varmimpana tapana saada akun tulipalo laantumaan upottaa koko akku veteen. Kun on kyseessä auto, jossa akut ovat kiinteästi asennettuja runkoon, tarkoittaa se auton siirtämistä johonkin vedellä täytettyyn rakenteeseen, kuten konttiin. Akut ovat auton alaosassa, joten vain alaosa laitetaan veteen. Sitten odotetaan niin kauan, että akku on jäähtynyt ja tulipalo sammunut. Sammutusmenetelmät ovat hetkellä vinhassa kehitysvaiheessa, joten uutisia uusista tuotteista ja tekniikoista on odotettavissa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *