Kategoria(t): Liiketoiminta, Media

Näin paljon Instagram ja Tiktok tienaavat käyttäjien henkilökohtaisilla tiedoilla

Kun sosiaalisen median palvelu on ilmainen, sen käyttäjät ovat myytäviä tuotteita. Toisin sanoen, käyttäjät maksavat henkilökohtaisilla tiedoillaan ja palvelun verkossa tekemällä jatkuvalla seurannalla jonkin rahasumman palvelun omistajalle. Kuinka paljon ihmisiltä kerätyistä tiedoista suuret sosiaalisen median palvelut pystyvät rahastamaan? The Economist löysi tähän vastauksen tutkiessaan Tiktok-videopalvelun nopeaa nousua yhdeksi suosituimmaksi verkkopalveluksi.

the economist: sosiaalisen median palveluiden tulo per käyttäjä
Lähde The Economist.

Instagram, jonka omistaa myös Facebookin ja Whatsappin takana oleva Meta-yhtiö, on ylivoimainen voittaja kun mitataan paljonko yhdestä tuotteesta (käyttäjästä) palvelu saa tuloa mainostajilta. Jokaisesta yhdysvaltalaisesta käyttäjästä Instagram kerää keskimäärin 200 dollarin tulon vuosittain. Toiseksi suurin tulovirta on Facebookilla, joka pääsee lähes 100 dollarin vuosituloon per käyttäjä, ja kolmantena Tiktok, joka jää 67 dollariin käyttäjää kohti. Ehkä ei ole sattumaa, että nämä palvelut ovat myös ahkerimpia henkilökohtaisten tietojen kerääjiä.

Kirkkaasti eniten aktiivisia yhdysvaltalaisia käyttäjiä sosiaalisen median palveluissa on kuitenkin Youtube-videopalvelussa, joten suuret käyttäjämäärät eivät automaattisesti tarkoita suurta tuloa käyttäjää kohden. Youtubea asiantuntijat pitävät mainosrintamalla hieman poikkeuksena sillä palvelu ei yritä rahastaa mainoksilla niin aggressiivisesti kuin esimerkiksi Instagram. Eniten sosiaalisen median käyttäjiä Amerikassa vuonna 2023:

  1. Youtube
  2. Facebook
  3. Instagram
  4. Tiktok
  5. Snapchat
  6. Twitter
sosiaalisen median käyttäjämäärät per palvelu, The Economits.
Lähde: The Economist.

Käyttäjämäärien mukaan laskettu sosiaalisen median palveluiden suosio tulee lähiaikoina todennäköisesti muuttumaan sillä Tiktokin kasvu on niin ripeää. Tiktok on ollut Kiinan ulkopuolella käytettävissä vasta muutaman vuoden, mutta sen käyttäjämäärä lähenee jo Instagramin aktiivisten käyttäjien lukumäärää. Samaan aikaan parin viime vuoden aikana Facebookin käyttäjämäärän kasvu on taittunut, ja kääntynyt lievään laskuun.

Mainosrahoitteisten sosiaalisen median palveluiden liiketoiminnassa videopalveluilla, kuten Tiktokilla ja Youtubella on kuitenkin yksi ongelma, jota muilla palveluilla ei ole. Videomainoksia on hankalampi ja kalliimpi tehdä ja niiden tuotto ei näytä olevan samalla tasolla kuin teksti- ja kuvamainosten.

Aikanaan tämäkin ongelma ratkaistaan – kenties siinä vaiheessa kun tekoälyn avulla tuotetut mainosvideot onnistuvat kohdentamaan viestinsä niin täsmällisesti jokaiselle käyttäjälle erikseen, että videon tarjouksesta ei voi kieltäytyä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *