Posted in Teknologia

Miksi emme salli sivustomme automaattista WordPress-päivitystä

Yksinkertainen syy siihen miksi en salli WordPress-ohjelmiston automaattisesti päivittää itseään palvelimella, on tämä: käytännössä on mahdoton olla varma siitä, että ohjelmisto, käytössä olevat plugin-moduulit ja teemat toimivat juuri sen palvelinohjelmiston kanssa mikä missäkin palvelimessa on. Mahdollisia verkkosivuston palvelimen kokoonpanovaihtoehtoja on tuhansia.

WordPress-ohjelmistoa kehittävä ydintiimi on jo pitkään vaatinut ohjelmiston käyttäjiä laittamaan automaattisen päivitysominaisuuden päälle. Se on järkevä vaatimus, sillä uudessa versiossa on aina korjattu löytyneitä virheitä, joista jotkin saattavat johtaa tietomurtoihin. Uusissa versiossa tosin usein on myös uusia ominaisuuksia, joissa voi olla taas uusia tietoturva-aukkoja.

Tiimi, joka huolehtii uusien WordPress-testaamisesta ja paketoinnista tekee erinomaista työtä. En muista, että meillä olisi koskaan ollut itse WordPress-ohjelmiston kanssa päivitysongelmia. Ongelmat johtuvat muista tekijöistä.

Plugin-lisäohjelmien päivitys uusiin versioihin on joskus aiheuttanut ongelmia sivustolle, joka aiemmin toimi loistavasti. Koska emme anna automaattisen päivityksen hoitaa uusien versioiden asennusta, vaan teemme sen manuaalisesti, pääsemme melko nopeasti viallisen pluginin jäljille.

wordpress automaattinen päivitys

Automaattinen päivitys sen sijaan voi aiheuttaa epämiellyttävän yllätyksen milloin vain. WordPress sisältää runsaasti vaihtoehtoja joilla automaattista päivitystä voi ohjata, mutta mikään ei poista ulkoisten tekijöiden aiheuttamaa riskiä.

WordPressin päivitys versiosta 5.3 versioon 5.3.1 oli lopulta se tapahtuma, jonka vuoksi halusin jakaa huoleni automaattisen päivityksen käytöstä. Kun äskettäin päivitimme manuaalisesti testipalvelimen WordPress-ohjelmiston, koko sivusto sekosi täydellisesti. Näytti siltä kuin palvelin olisi päättänyt tarjoilla satunnaisia sivuja kävijöille. Jouduimme etsimään syyllistä jonkin aikaa, eikä se ollut WordPressin uusi versio. Ongelman aiheuttaja oli cache-ohjelmisto, jota olimme kokeilleet samassa palvelimessa.

Olimme asentaneet Apache 2.4 http cache-ohjelmiston palvelimeen kun WordPress 5.3 oli toiminnassa. Kaikki toimi hienosti, mukaanlukien cache-ominaisuus. Kun asensimme WordPress 5.3.1:n, cache ei enää ollut synkronissa WordPressin kanssa. Cache oli otettava pois käytöstä, ja odotettava sen hylkäävän tarpeeksi kauan muistissa pitämänsä sivut. Tämän jälkeen cache oli mahdollista laittaa uudelleen päälle.

Apachen cache -ominaisuus toimii WordPressin ulkopuolella. Julkaisujärjestelmällä ei ole mitään tietoa sen olemassaolosta.

Kyllä, tiedossani on kaikki ne WordPress-lisämoduulit, joilla myös voi lisätä sivustolle cache-ominaisuuden. Tavoitteemme on kuitenkin välttää plugin-moduulien käyttöä silloin kun asian voi ratkaista muulla tavoin, erityisesti jos käyttöjärjestelmä tai web palvelin sisältää halutun ominaisuuden.

Jos olisimme päivittäneet WordPress-ohjelmiston tuotantopalvelimeen, tulos olisi ollut melkoinen hämmennys. Kävijät olisivat muistaneet oudon kokemuksen varmasti pitkään.

Siitä ei vain pääse mihinkään, että verkkopalvelimissa on monia muitakin ohjelmistoja tekemässä omia tehtäviään WordPressin lisäksi. Vaikka itse WordPress-ohjelmiston testaa kuinka perusteellisesti, ulkoiset tekijät – ja erityisesti palvelimen konfiguraatio – uuden ohjelmistoversion kanssa ovat asia, jonka vain kyseisen palvelimen admin voi testata.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *