Posted in Viestintä

Groundswell-kirjan tutkittua tietoa sosiaalisesta mediasta

Joillekin sosiaalinen media tarkoittaa Facebookia, toisille IRC-Galleriaa ja kolmannelle Twitteriä. Niin tai näin, yksi asia on varmaa: ensi vuonna sosiaalisen median suosituimmat palvelut ovat jotakin muuta. Sen verran merkittävä murros sähköisessä mediassa on meneillään, että uusia innovaatioita riittää vielä moneksi vuodeksi ennen kuin markkinat on edes alustavasti jaettu.

Suosittele Klaava.fi:ssä
Charlene Lin ja Josh Bernoffin kirjoittamasta Groundswell-kirjasta on muodostumassa sosiaalisen median perusteos. Kun he keräsivät materiaalia, kumpikin työskenteli Forresterin tutkimus- ja konsultointiyhtiössä josta he pääsivät käsiksi laajaan tutkimusaineistoon ympäri maailmaa. Suomesta ei aineistoa ole, mutta Ruotsi ja suuremmat eurooppalaiset maat ovat edustettuina.

Kulttuurien erilainen käytös online-mediassa onkin kirjan mielenkiintoisimpia asioita. Esimerkiksi blogeja lukee 52% ja kommentoi 20% japanilaisista, mutta vain 10% saksalaisista lukee ja 4% kommentoi blogeja. Ehkä suomalaiset asettuvat johonkin näiden välimaastoon?

Arvokkain tieto jokaiselle nettijulkaisun tekijälle, bloggaajalle ja twittaajalle on ehkä nettiyleisön segmentointimalli, joka perustuu käyttäjien kategoriointiin heidän todellisen nettiaktiiviteetin suhteen. Groundswellin seitsemän segmenttiä ovat seuraavat (yksi ihminen voi kuulua moneen segmenttiin).
blur-of-crowd-walking-through-shopping-center
Creators – Uuden sisällön luojia on noin 10-18% Internetin käyttäjistä. Vaihteluväli johtuu kulttuurieroista eri puolilla maailmaa. Nämä nettiaktiivit kirjoittavat esimerkiksi blogia ja tallentavat videoita ja kuvia muiden katseltavaksi.

Critics – He ovat innokkaita kommentoijia, forumeille kirjoittajia ja tuotteiden ja palveluiden arvioijia. Kriitikkoja on noin 20-36% netin käyttäjistä.

Collectors – Kerääjiä on 6-10% nettipopulaatiosta. He tykkäävät tallentaa asioita muidenkin nähtäville bookmark-palveluihin kuten Delicious, Digg. He myös käyttävät RSS-uutissyötteitä.

Joiners – Mukaantulijat laittavat oman henkilöprofiilinsa sinne missä muutkin jo ovat, kuten Facebookiin ja seuraavat sieltä tuttaviensa edesottamuksia. Noin 20-40% online ihmisistä kuuluu tähän segmenttiin.

Spectators – Katselijoita on 37-60% yleisöstä. He lukevat muiden blogeja, katselevat muiden tallentamia videoita ja kuvia, mutta eivät varsinaisesti tuota uutta sisältöä.

Inactives – Nämä vähiten aktiiviset ovat netissä, mutta heitä ei sosiaaliseksi mediaksi luokitellut asiat kiinnosta. 37-53% netin käyttäjistä ei osallistu mihinkään aktiviteettiin netissä.

Tarkemmin kohdennettua tilastotietoa käyttäjäryhmien jakautumisesta maittain löytyy kirjan web-sivuilta osoitteesta: http://www.forrester.com/Groundswell/profile_tool.html