Posted in Viestintä

Yrityksen tarinassa on taikaa

Olen lukenut melkoisen määrän bisneskirjoja, management-oppeja ja yritystarinoita urani aikana. Milloin oppiva organisaatio on se kuumin juttu, milloin bisnesprosessien tehokas hanskaaminen, six sigma, laatuajattelu, tuloskortti, ja milloin teema kuten sosiaalinen media on pinnalla.

Mitkä näistä kirjoista ovat jääneet parhaiten mieleen? Hyvät tarinat. Tästä syystä valitsin Nokia-kirjani Menestyksen hinta lähestymistavaksi tarinat tuotteista, bisneksistä ja markkinoista.

E-kirjojen lukulaite ja painettujen kirjojen pino

Samasta syystä esimerkiksi Michael Lewisin tarinat hyvin ja huonosti käyttäytyvistä yrityksistä ja niiden johtajista jaksavat kiinnostaa yhä uudelleen.

Yrityksistä ja yrittäjistä kertovissa kirjoissa on se mielenkiintoinen puoli, että jokaisella yrityksellä ja yrittäjällä on tarinansa. Onko yrityksen historiikki hohdokas vai vähemmän hohdokas riippuu tarinan vastaanottajan mielipiteestä, mutta yrityksen ja yrittäjän tarina dokumentoi aina aikaansa ja sen liiketoiminnan historiaa missä yritys on ollut mukana.

Digitaalinen media muuttaa monta asiaa myös kirjallisuudessa. Sen lisäksi, että kirjan voi julkaista paperille painettuna ja jaella lukijoille kirjakauppojen kautta, e-kirjana julkaistua kirjaa on helppo jaella verkkokauppojen ja nettisivujen kautta.

Monta yritystarinaa lukeneena voin todeta, että ei ole olemassa hyvää tai huonoaa historiikkia – on vain mielenkiintoinen ja vähemmän mielenkiintoinen tapa kertoa tarina.

Lisää tietoa yrityskirjojen tekemisestä ja jakelusta e-kirjoina löydät täältä.